رئيس هيئت مديره گروه فوق تخصصی گلوکوم انجمن چشم پزشکی ایران، نسبت به خطر نابینایی در اثر مصرف طولانی مدت و خودسرانه قطره های چشمی حاوی استروئید (کورتون) هشدار داد.

دکتر حیدر امینی، جراح و متخصص کلینیک رازی و استاد بازنشسته بیمارستان فارابی و مسئول کارگروه گلوکوم بیست و ششمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران در آستانه برگزاری این رویداد، اظهارداشت: بیماری گلوکوم یا آب سیاه به نوعی بیماری اطلاق می شود که عصب بینایی را تخریب کرده و منجر به نابینایی می گردد.

وی با اشاره به اینکه آب سیاه اغلب و نه همیشه با بالا بودن فشار داخل چشم همراه است، افزود: علت ابتلا به گلوکوم می تواند ناشی از وارثت باشد ولی برخی از عوامل زمینه ای مانند ضربات وارده به چشم نیزمی تواند باعث این بیماری شود .

دکترامینی تصریح کرد: این عارضه تا مراحل آخر که فرد مجبور می شود برای درمان به چشم پزشک مراجعه کند، اغلب علامتی ندارد. چون دید فرد از اطراف میدان دید مختل می شود و دید دور او خوب است و همین مسئله باعث می شود که بیمار از بیماری خود آگاهی نداشته باشد.

وی با اعلام اینکه بیماری آب سیاه بیشتر افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می کند، افزود: افراد با نمره عینک بالا اعم از دوربینی و نزدیک بینی ، در خطر ابتلا به بیماری اب سیاه قرار دارند و باید توسط چشم پزشک از این لحاظ بررسی شوند .

مسئول کارگروه گلوکوم در کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران با اشاره به موضوع توارث در این بیماری افزود : افرادی که با بیماران دچار گلوکوم قرابت خونی دارند لازم است برای بررسی از نظر بیماری آب سیاه، به چشم پزشک مراجعه کنند.

۱۳۹۶-۹-۷ ۱۲:۳۳:۰۱ +۰۰:۰۰